Народний одяг українців Східного Поділля

Основні елементи подільського народного одягу мають давньослов’янське коріння та походять ще з Київської Русі, зокрема від племен уличів і тиверців. До традиційного вбрання входили домоткані тунікоподібні сорочки, незшиті поясні спідниці у вигляді прямокутного шматка тканини, вузькі полотняні чоловічі штани, гуньки, мантини, а також дівочі вінки, жіночі намітки, плетені та ткані пояси. 

З кінця XIX – початку XX століття традиційний одяг зазнав впливу польсько-литовської (на Правобережжі) та російської (на Лівобережжі) культур. Найбільше зберегли давні риси селянські строї, які використовувалися аж до 1920-х років. Матеріали для одягу здебільшого були домашнього виробництва – з конопель, льону, вовни, шкіри. Основним способом виготовлення тканин було ткацтво. Для верхнього зимового одягу та чоловічих головних уборів використовували овечу шкіру та хутро, а взуття виготовляли зі шкіри або лика. 

Народний костюм поділявся за статтю (чоловічий і жіночий) та віком. Одяг класифікувався за способом носіння: натільний, плечовий, поясний, верхній, головні убори, взуття та прикраси. Основним елементом як чоловічого, так і жіночого одягу була сорочка, яка різнилася за кроєм і декором. Жіночі сорочки мали кілька варіантів крою: тунікоподібні, уставкові, безуставкові, з кокетками та блузки. Чоловічі сорочки теж мали тунікоподібний крій, уставковий та з кокетками. 

Жіночі безуставкові сорочки, Оратівський краєзнавчий музей
Чоловіча безуставкова сорочка, Іллінецький краєзнавчий музей

Вишивка на сорочках відігравала важливу роль, розташовувалася на рукавах, манжетах, комірці, пазусі, а в чоловічих сорочках – на манішці, комірі та манжетах. Найдавнішою технікою була «низь», згодом використовували «хрестик», «колодочки», «гладь», «мережку» тощо. Колористика вишивки змінювалася з часом: у XIX – на початку XX ст. переважали чорний і червоний кольори, з 1920-х років додалися зелений, синій, фіолетовий, жовтий. Білий колір полотна залишався незмінним, а весільні сорочки часто вишивали білими нитками. 

Жіночий стрій, Оратівський КМ
Орнамент подільських сорочок був геометричним та рослинним, з використанням символічних мотивів, що мали магічне значення.  
Фрагменти геометричного та рослинних орнаментів, Оратівський КМ


Пропоную переглянути:


Коментарі

  1. Дуже круто, молодець! Особлива подяка за всі відео)

    ВідповістиВидалити
  2. Чудовий блог, класно розписано за українські традиції, гарно попрацював молодець)))

    ВідповістиВидалити
  3. Молодець! Дякую за таку цікаву й корисну інформацію!))

    ВідповістиВидалити
  4. Крутяк! Дуже цікава інформація. Особливий респект за фото та відео!

    ВідповістиВидалити

Дописати коментар